Articles

Spirit news

Möt Mathias och Sakarias på Gotlands Ginfabrik

Historien börjar när både Sakarias och Mathias flyttar till Gotland - Sakarias för kärleken till sin fru och Mathias för kärleken till ön. De började jobba i skymundan med recept, flaskdesign, fabriksuppbyggnad, lokala råvaror och tillstånd. Ett år efter lunchen var Gotlands Ginfabrik verklighet och lanserades sommaren 2022.

Hej! Berätta lite om er historia, hur och varför startade ni er verksamhet som spritproducenter?

Vi har nog lite olika ingångsvinklar kring varför. Det som dock förenar oss är det gemensamma intresset för mat och dryck. Sakarias hade länge drömt om att bygga något från grunden med råvaror direkt från det unika och undersköna landskapet ön bjuder på, medan Mathias har en längre historia som entreprenör men som haft en längtan att göra något genuint kul. Hans tidigare projekt och arbeten har varit direkt tråkiga. Men sprit är väl bland det roligaste man jobba med?

Allt började med en lunch under sensommaren 2021, lanseringen skedde sommaren 2022 och sen har det gått relativt fort. Vi har hunnit lansera fem produkter, blivit utsedda till Sveriges bästa gin och sålde över 20 000 flaskor första året.

Berätta lite om er produktionsprocess, vilka metoder och råvaror använder ni er av?

Vi använder nog av väldigt traditionella metoder med fokus på kvalitet och god smak.

När det kommer till råvarorna arbetar vi så lokalt som möjligt efter en strikt närhetsprincip. Om råvaran finns på Gotland – och håller högsta kvalitet – så köper vi gotländskt, annars letar vi vidare inom Sverige. Inget kommer från utlandet.

Råspriten är också inhemsk och kommer från en mindre producent i södra Sverige. Några av råvaror odlar vi själva medan andra plockas i närområdet, tex nypon och äpplen till vår glögg.

Vilka utmaningar har ni mött som spritproducenter, och hur har ni övervunnit dem?

Generellt är det tufft att sticka ut på en överetablerad marknad. Vi försöker sticka ut genom att ha genuint bra produkter med potent smak och hög kvalitet.

Många andra utmaningar såklart, men kanske den jobbigaste var när vi fick hem 10 000 felaktiga flaskor som rymde 58 cl. EU-reglar gör att man bara kan fylla dem med 50 cl som så många trodde att flaskan var halvdrucken…

Vad är era framtidsplaner för företaget?

Vårt mål är väl att växa så mycket som möjligt med bibehållen kvalitet. Vi gillar inte att sätta för konkreta mål då det då finns risk att man låser sig vid dessa och istället missar de möjligheter som dyker upp. Årets mål är tex att växa med 50% vilket blir tufft men fullt nåbart. I år ligger även fokus på att nu ut bredare på krogsidan och vi ställer gärna upp på diverse event och samarbeten.

Har ni några nya produkter eller innovationer på gång?

Nja, den produktportfölj vi nu har borde räcka ganska långt. Det kan dyka upp lite limiterade släpp tex lite olika fatlagrade varianter och samarbeten med olika krogar.

Hur ser ni på den framtida utvecklingen av er bransch?

Oj, svår fråga. Vi märker definitivt, under vår korta tid, vi en ökad efterfrågad av svensk kvalitetssprit. Vi har noterat att både barer och slutkonsumenter efterfrågar svenskt och lokalproducerat, och att de gärna betalar för det. En större medvetenhet kring vad man vill ha. Man vill veta vad de blandar i drajjan eller GT:n och man nöjer sig inte med att det bara står ”gin” på menyn – man vill veta vem som är producenten och var den är tillverkad.

Dock tror vi att det kan bli en viss utslagning av svenska mindre producenter då det finns en överetablering av mindre aktörer som pga för låga volymer kommer få svårt att nå lönsamhet.

Tre snabba! Favoritcocktail?

Enkelt, Dry Martini!

Favoritbar?

Facit, Vår Fru & Cadierbaren. Sen ska man inte underskatta en bärs och en sunkig plankstek på tex Bryggeriet Odenplan.

Vilken känd person skulle ni vilja dricka en cocktail med?

Jämnt skägg mellan Kungen och Mick Jagger.

Tack så mycket, vi ser verkligen fram emot samarbetet med er!

Tack, det gör vi med!